Gezonde scepsis

Geïnteresseerd?

Wilt u zich aanmelden voor medewerking aan de activiteiten van Gezonde scepsis of heeft u vragen over het initiatief? Klik hier.

Volg Gezonde scepsis

Facebook   Twitter   LinkedIn
Gezonde scepsis

Raadselachtig marketingbeleid farmareuzen

Let op: opent in een nieuw venster AfdrukkenE-mailadres

Actueel 2007

Het marketing- en prijsbeleid van de farmareuzen is raadselachtig, zegt farmacoloog Adam Cohen van het Centre for Human Drug Research in het nieuwste nummer van Medisch Contact. “Neem Concerta. Prima middel voor ADHD-patiënten dat je maar een keer per dag hoeft te slikken. Maar waarom moet het nu zoveel duurder zijn dan Ritalin? Het kan hem niet zitten in de research: de werkzame stof is immers dezelfde. Het middel wordt, althans in Nederland, niet vergoed. Maar wat hadden de autoriteiten gezegd als het even duur was geweest als Ritalin?” Hij komt op een favoriete vergelijking: mobiele telefoons. “Die kunnen steeds iets meer, maar worden over de hele linie wel goedkoper. Ik heb daarentegen nooit begrepen dat de fabrikant van Crestor het middel niet zo goedkoop maakt, dat het de rest van de markt overneemt. Ook heb ik nooit begrepen waarom er generieke geneesmiddelen bestaan. Als ik de fabrikant was, dan deed ik op de dag dat mijn octrooi afliep de prijs zover omlaag dat er geen bedrijf zo gek zou zijn om de productie van een generieke variant te starten.”
Bron: Transmitter,/p>